Innowacje na styku edukacji i biznesu – 3 słowa komentarza

Choć w Polsce nie brakuje innowacyjnych projektów, nasz kraj wciąż osiąga nie najlepsze rezultaty w niektórych rankingach. W niedawnym Rankingu Innowacyjności Polska zajęła  4. miejsce od końca, a polskie wydatki na badania i rozwój – zgodnie z zestawieniem World Economic Forum – okazały się 10 razy niższe niż np. niemieckie. Jak zmieniły się innowacje? Jaka jest ich prawdziwa kondycja?

Przykłady innowacyjnych projektów można mnożyć. Ostatnio w tym gronie znalazł się m.in. projekt „Water Filter” (przygotowany przez grupę studentów z Uniwersytetu Ekonomicznego), a także nowy typ grafenu (opracowany na Akademii im. Jakuba Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim). Pojawiło się także wiele innych ciekawych inicjatyw, o których donosiły media.

Warunki

Wbrew pozorom ciężko porównać obecny klimat do rozwoju innowacji z tym, który występował 10 czy 30 lat temu. Ciekawostką może być fakt, że w jednym z naszych pierwszych projektów – oprogramowaniu dla dziekanatu Wydziału Elektrycznego Politechniki Poznańskiej, największym wyzwaniem wydawała się zmiana nastawienia przyszłych użytkowników HMS Solution.

Każda jednostka danej uczelni miała inny sposób zarządzania czy rodzaj oprogramowania. Pracownicy korzystali z różnych narzędzi, co generowało mnóstwo niepotrzebnej pracy. Wprowadzali oni te same dane nawet do kilku różnych tabelek. Jednocześnie byli przyzwyczajeni do takiego, a nie innego postępowania.

Zmiany

Jednym z podstawowych działań było stopniowe przekonywanie użytkowników do tego, że może istnieć narzędzie, które będzie wspierać ich codzienną pracę. Choć cały proces wymagał czasu, zaczął przynosić efekty.

„Zmiany” to klucz do rozwoju. Rozwój i innowacyjność są napędzane przez konkurencyjność. Głównym obszarem konkurencyjności w branży systemów zarządzania uczelnią (i nie tylko w niej) jest gotowość do zmian. Dostawcy powinni dostosowywać się do nowych przepisów oraz rosnących potrzeb użytkowników, a właściwie „wyprzedzać” te zmiany.

Rozwój

Mówi się, że aby osiągnąć sukces, trzeba: znaleźć niszę, mieć pomysł, przygotować dobry plan, uzyskać wsparcie (finansowe czy organizacyjne), konsekwentnie dążyć do celu. Nie są to jednak wszystkie elementy sukcesu.

Na klimat do rozwoju polskich innowacji wpłynęło i wpływa wiele różnych czynników. Dlatego też niemożliwe jest stworzenie jednego uniwersalnego „przepisu” na sukces. Konieczne jest również osiągnięcie wyższego poziomu współpracy pomiędzy nauką a biznesem. Bez tego rozwój innowacji nie będzie przebiegał w takim tempie, na jaki bez wątpienia zasługują pomysły młodych polskich innowatorów.