Zdalne funkcjonowanie uczelni wyższych?
Ponad połowa studentów w Polsce uważa, że ich uczelnie nie są przygotowane na zdalne nauczanie.
Uczelnie: Posiadamy zaplecze techniczne i naukowe. Trzeba zmienić prawo i zmobilizować ludzi do zmian.
Wzrost potwierdzonych przypadków zakażenia koronawirusem spowodował zawieszenie realizacji zajęć przez szkoły wyższe. Zgodnie z zaleceniami rządu, mogą być one zdalne, w formie kształcenia wirtualnego. Czy szkoły wyższe są w stanie zapewnić bieżące funkcjonowanie placówek i czy są gotowe na prowadzenie zajęć na odległość?
Technicznie możliwe
– Prowadzenie zajęć zdalnie, na czas zagrożenia epidemiologicznego, byłoby możliwe. Problemy związane z prowadzeniem kursów i zajęć dydaktycznych tą metodą nie leżą po stronie technicznej. Większość wykładowców, ale także znaczna liczba studentów, wciąż preferuje tradycyjną metodę uczestnictwa w zajęciach. Problemem często nie są same systemy informatyczne, ale obawa przed ich wykorzystaniem– komentuje Grzegorz Kaliński, Prezes Kalasoft Sp. z.o.o.
Głosem prawie 5,5 tys. – to nie działa
Jak pokazują najnowsze badania przeprowadzone przez dr hab. Waldemara Rydzaka, prof. UEP w ramach Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, studenci nie są zadowoleni z aktualnego wykorzystania narzędzi wspomagających wirtualne funkcjonowanie uczelni wyższych. W badaniu wzięło udział ponad 5 406 żaków z 78 uczelni w Polsce (badania realizowane od stycznia do lutego 2020). Swój stopień zadowolenia z poziomu realizacji zadań za pośrednictwem e-systemów studenci ocenili na zaledwie 4,8 w 10-stopniowej skali.
W wielu przypadkach, chociaż szkoły wyższe zapewniają możliwość korzystania z elektronicznego obiegu dokumentów, załatwiania spraw zdalnie, to całkowite dopełnienie formalności wiąże się z koniecznością osobistej wizyty petenta. W rzeczywistości, chociaż zajęcia nie będą się odbywać, dziekanaty w dalszym ciągu mogą wymagać dostarczenia dokumentacji w formie tradycyjnej.
Problemem jest brak nowych regulacji prawnych. Przestarzałe rozwiązania w dalszym ciągu zobowiązują do posiadania papierowych wersji dokumentów.
Zdalne nauczanie konieczne już dziś
Zintegrowane systemy zarządzania uczelnią to przyszłość szkolnictwa wyższego, jednak w obliczu aktualnych wydarzeń, wykorzystanie innowacyjnego oprogramowania do zarządzania uczelnią i zdalne zajęcia staje się nieuniknione już dziś, a wiele placówek nie jest na to gotowych.
– Rozwiązaniem jest stałe podnoszenie kompetencji osób zatrudnionych na uczelni w zakresie obsługi innowacyjnych systemów. Odpowiednie dostosowanie ich umiejętności do wykorzystywanych narzędzi sprawi, że sprawność procesu kształcenia zdalnie, za pomocą e-learningu na polskich uczelniach ulegnie poprawie – dodaje Grzegorz Kaliński, Prezes Kalasoft Sp. z o.o.
Zeszłoroczna edycja badań
Zintegrowany system informatyczny, czyli specjalistyczne oprogramowanie do zarządzania uczelnią wyższą i dziekanatem, dopasowane do jej potrzeb, zapewniające bezpieczeństwo danych oraz oferujące e-dokumenty to przyszłość szkolnictwa wyższego.
Na urządzeniach mobilnych wyświetla się responsywnie zapewniając większą uniwersalność i poziom bezpieczeństwa niż aplikacja mobilna.
Więcej informacji o oferowanych przez Kalasoft Sp. z o.o. rozwiązaniach ERP dla uczelni – HMS Solution znajdziecie na https://www.kalasoft.pl/hms/
Komentarze naszych specjalistów dotyczące takich tematów jak podatek PIT, RODO, bezpieczeństwo danych i cyfryzacja szkół wyższych można przeczytać w aktualnościach na https://www.kalasoft.pl/aktualnosci/
Aktualne oferty pracy w Kalasoft Sp. z o.o. są dostępne pod adresem https://www.kalasoft.pl/kariera/